Pepa’s en Elias Hanskens zetten tanden in BURGER & CHICKEN-concept:

“Burgers zijn veel meer dan een hype!”

Auteur: 
Gerard
< >

Burgers, chicken, ‘crafted’ beers & drinks en feel good-music’ in een eigenhandig gestyled super-eclectisch décor. De Pepa Hospitality Group (PHG) en Elias Hanskens (ex-Felix Pakhuis en Ultimatum) lanceren in het karakteristiek pand van de voormalige brasserie Chez Antoine: KIOSK. Na het kraakverse concept rond artisanale kwaliteitspizza’s (Bar Italia) is KIOSK mogelijk het begin van een nieuw conceptueel avontuur dat in het Antwerpse wordt uitgerold. Vandaag, woensdag 6 juli, start het ‘crazy & tasty’ verhaal in Mortsel.

Voor de zekerheid de ‘wall of fame’ van de Pepa Hospitality Group nog even vervolledigen. Want wat stond/staat er zoal op het palmares? Cosmo (Boechout), Pastis (Mortsel), Bar Italia (Antwerpen- Wijnegem), Gustav, Zeppos, Primo, Shilling, Berlin, Hangar 41…en binnenkort ook nog een horecasamenwerking met Axel Vervoordt bij Kanaal (Wijnegem). Maar vandaag verwelkomen ze samen met uitbater Elias Hanskens dus eerst KIOSK.
“We halen onze inspiratie tegenwoordig vooral uit het buitenland: New York, Londen, Amsterdam, Berlijn en Barcelona. En we houden wel van dat eclectische stijltje. Vandaar dat we in KIOSK ‘the best’ uit tal van wereldsteden samenbrengen. Waarom Mortsel? Onze focus heeft altijd op Antwerpen en op de Zuidrand gelegen. We serveren 8 burgers en één seizoensburger, telkens van premium 100% rundsvlees op houtskool gebakken met verse huisbereide sauzen, lekkere friet en slaatjes. Ter plaatse of take-away, beiden kunnen. Opgelet: KIOSK kiest bewust voor hamburgers die je makkelijk uit het vuistje kunt eten in plaats van halve bouwwerken te serveren, bij elkaar gehouden door
zo’n satéstokje. Het concept gaat naast de burgers ook voor dagelijks vers gebraden kip van ‘t spit.” Is de burgerhype ondertussen niet alweer gepasseerd? “Net als de populaire GINS zijn burgers veel meer dan een hype. Ze zijn blijvers en zoveel meer dan slechts een stuk vlees tussen een broodje. 

Kiosk gaat evenwel nog veel breder. En aan de toog een lekker biertje of bourbon komen drinken, dat kan ook.”

Op de menukaart (enkele voorbeeldjes):

  • Chickenwings to share (6€)
  • Thai chicken salad (14,5€)
  • ½ Kip van ‘t spit (15€)
  • Crispy KIOSK-burger (9,5€) tot een Mexicanstyle burger (9,5€), Fishburger (9,5€) en Veggie Style (9,5€)
  • Brusselse wafels (5€-7,5€ met toppings)
  • Milkshakes (5,5€)
  • Crafted Beers (Triple d’Anvers, Seefbier, St Bernardus, Taras Boulba of een Papegaaike) (van 3€ tot 4,5€)
  • Whiskey & Bourbon (ruime selectie)
  • FRITZ -softdrinks en home-made Ice Tea (2,8€-3,5€)

“In ons interieur gaan we even eclectisch als op de kaart. Het gezellige zonneterras tooien we met lampionnen, houten tafels en de meest diverse ijzeren stoelen met cozy verwarmingselementen en decoratief stellingwerk. Binnen drijven we de industriële ‘touch’ nog wat op met ijzeren golfplaten, veel hout en tal van groene (vinden we terug in de opvallende buitengevel), oranje en grijze tinten. We schuimden ook vele brokantiekbeurzen en vintage-websites af om toffe snuisterijen en hebbedingen te vinden om alles mee aan te kleden. Wat vonden we zoal naast het centrale kippenspit: retro-schoolstoelen, gerecycleerde ‘warehouse’lampen, een groot speelgoedvliegtuig, oude koersfiets, een toffe collectie chesterfields, een bonte verzameling aan tafels, leuke spiegels, vintagearmatuurtjes voor tegen de wand, grote reclamepanelen…Jong en oud uit de Antwerpse Zuidrand hoeft voortaan niet meer naar Antwerpen om goeie burgers en kip van ‘t spit te eten. En dat dus in een ‘cool’, speels en tegelijk toegankelijk kader. Speciaal voor families met kids hebben we onze 1e verdieping aangepakt en naar hun hand en tand gezet. Hier combineren we een gezellig loungesalon waar ook kan gegeten worden met een kindvriendelijke tv-en knutselkamer. Dat alles steevast met een heerlijk muziekje op de achtergrond. Voor ons is het al jaren erg belangrijk om conceptuele dingen te realiseren. Zoals ook bij Bar Italia (met de focus op artisanale pizza’s met erg kwalitatieve producten) trachten we de eclectische burger & chicken-formule van KIOSK in de toekomst nog nadrukkelijker in de wereld te zetten. Of we al verdere plannen hebben? Misschien doen we wel eens
iets in Barcelona!”

Addendum: Vanwaar de naam KIOSK? Verwijst dit naar één of andere krantenshop? Een kiosk voor concerten in een park misschien? Een foodkiosk? Niets is minder waar. KIOSK verwijst naar het stukje verleden naast het restaurant: Fort 4 in Mortsel, waar vroeger vele militairen gestationeerd zaten. Bezoekers die destijds het fort wilden binnengeraken moesten langs een wachthuisje, de zogenaamde KIOSK, passeren. De wacht van dienst verleende hen dan al dan niet toestemming en opende de bareel om de weg naar het binnengebied van Fort 4 zo verder te zetten. In de schaduw van dit toenmalig wachthuisje kan u voortaan in KIOSK van een sappige burger of stukje kip genieten.”