Sportpaleis Group: veelzijdig entertainment onder de loep

Er zit muziek in de business!
Auteur: 
Redactie

Het Sportpaleis behoeft geen introductie: in de concertwereld is de zaal een nationaal en internationaal icoon, die na de recente renovatie meer dan 20.000 bezoekers kan herbergen.

Minder bekend is dat de Sportpaleis Group met een netwerk van 8 zalen kan voorzien in goed uitgeruste locaties voor grootschalige sensatie of artistieke animatie.

Er zit muziek in de business!

Het Sportpaleis en zijn kleinere ‘broers en zussen’ surfen duidelijk mee op de almaar groeiende golf van events. Via een gevarieerde programmatie valt er altijd wel wat te ‘beleven’. Toch is vooral de sterke toename van het aantal concerten frappant. Chris Bergs, Manager B2B & Commercial Relationships, verklaart: “De muziekverkoop mag dan op sterven na dood zijn, de muziekbusiness is meer dan ooit springlevend. Muzikanten konden vroeger op royalties teren, maar nu zijn live-optredens essentieel om inkomsten te genereren.

Het Sportpaleis zelf heeft diverse troefkaarten: dankzij een lange en rijke geschiedenis zijn we voor velen synoniem voor kwaliteit én we kunnen ook bogen op een stevige capaciteit. Dankzij die factoren kunnen we veel én vaak internationale ‘A -sterren’ bekoren: de goedgevulde kalender oogt indrukwekkend. Uiteraard kan niet elke artiest de enorme zaal laten vollopen. Voor die grote groep muzikanten hebben we met de Lotto Arena, Vorst Nationaal en de Ethias Arena attractieve alternatieven. Ook ‘grote namen’ wijken soms uit naar kleinere zalen als ze op zoek zijn naar een intiemere en sfeervolle setting.”

Een gevarieerde core: music… and more!

Wie naar de rijkelijk gestoffeerde en zeer gevarieerde programmatie van de diverse zalen binnen de Sportpaleis Group kijkt, merkt meteen dat er naast een muzikaal menu ook heel wat ander ‘lekkers’ te proeven valt. Ralf Geheniau, directeur van de theaters: “Stadsschouwburg Antwerpen, Capitole Gent en Ethias Theater Hasselt zijn drie sublieme settings voor een attractief artistiek aanbod. Veel mensen koppelen het woord ‘theater’ nog automatisch aan toneelvoorstellingen. Uiteraard kan dat ook, maar het aanbod is veel gevarieerder. In onze optiek zijn de theaters de zalen met een redelijk vaste plaatsverdeling, maar een veelzijdige variatie in programmatie. In de Stadsschouwburg kan je bijvoorbeeld niet met stoeltjes gaan schuiven, maar het polyvalente podium biedt de flexibiliteit om per productie maatwerk te leveren.

Musicals, comedy, klassieke toneelstukken, balletvoorstellingen en intieme concerten zijn een kleine greep uit de mogelijkheden. Door het feit dat we zalen met een uiteenlopende capaciteit en identiteit hebben, kunnen we optimaal inspelen op de wensen van de promotoren, van de artiesten zelf en van de toeschouwers. Clouseau zou er elke keer opnieuw voor kunnen kiezen om het Sportpaleis een aantal keer te vullen, maar Koen en Kris kiezen ook voor theateroptredens, waar een andere setting een andere set en een verschillende sfeer creëert.”

Ralf licht verder toe:
“Mensen zijn op zoek naar een totaalpakket. We zullen alles in het werk stellen om aan die noden tegemoet te komen. In die optiek zijn we niet alleen bijzonder ambitieus, maar ook bescheiden: we blijven van mening dat de act zelf de meeste aandacht verdient bij een bezoek aan één van onze zalen. Uiteraard doen wij het uiterste om optimale omstandigheden te creëren en staan we open voor allerlei fantastische en flexibele formules. Noem ons de kers op de taart of een mooie verpakking mét strik rond een fantastische inhoud die de meeste aandacht krijgt.”

Altijd wat te beleven

De Sportpaleis Group staat duidelijk niet stil: de organisatie kan steunen op een rijk verleden, maar staat ook bijzonder stevig in het heden: als grote speler houden zij de vinger permanent aan de pols en spelen ze in op de trends van de tijd en de noden van het publiek, dat steeds vaker op zoek gaat naar ‘belevingen’. 

Chris vertelt: “In Hasselt hebben we de voormalige Grenslandhallen omgetoverd in een complex voor diverse doeleinden en al even diverse doelgroepen. De Ethias Arena is een klassieke concertzaal en het Ethias Theater biedt een podium aan allerlei optredens. Met Versuz hebben we een gerenommeerde discotheek en trendy trekpleister voor een geslaagd stapje in het nachtleven als partner. Sta je te springen om iets leuks te doen met het hele gezin? Dat kan letterlijk bij de andere partner Jumpsquare, een fantastisch trampolinepark dat jong en oud in beweging brengt. Maar naast onze drang om te innoveren, houden we ook klassiekers in ere: in de beurshallen worden nog steeds én met succes heel wat beurzen georganiseerd.”

Belgium’s got talent!

Chris gaat nog een stapje verder. “Ik kom regelmatig in het buitenland. Door enige ‘beroepsmisvorming’ geef ik mijn ogen dan de kost en probeer ik een duidelijk en objectief beeld te krijgen van de entertainment- en evenementensector in andere landen. ‘Klein’ België geniet een benijdenswaardige reputatie: Belgen kunnen genieten van een zeer aantrekkelijk aanbod, dat kwantiteit, kwaliteit en diversiteit weet te verenigen. Zowel de accommodatie als de ‘randanimatie’ zijn van bijzonder hoog niveau.”

Grote bedrijvigheid: play and go voor elke kmo

Sportpaleis Group is ook de preferentiële partner voor bedrijven die hun personeel of hun klanten een unieke beleving willen aanbieden. De groep biedt veel
meer dan grootschalige evenementen. Wij kunnen ook B2B-pakketten op maat aanbieden voor groepjes vanaf 20 personen. Chris praat met kennis van zaken en aanstekelijk enthousiasme over de fantastische formules voor zakelijke klanten. “Veel bedrijven willen hun klanten of hun werknemers samenbrengen op een evenement dat authenticiteit én emotie ademt. Dat kan een sportwedstrijd zijn, maar net zo goed én vaak een optreden: er is vraag naar beide en in die optiek zijn wij geen concurrenten maar collega’s, die samen de Belgische evenementensector naar een topniveau stuwen.

Ons aanbod is enorm: de Night of the Proms en optredens van grote namen blijven een hit, maar daarnaast zijn de mogelijkheden legio voor de kmo en voor andere bedrijven. Onlangs nodigde een transportbedrijf dat zijn vloot vergroend had zijn partners uit op BBC’s Planet Earth II, waar beklijvende beelden de ontroerende ondersteuning kregen van livemuziek door een groot orkest. Op een originele manier beklemtoonde het bedrijf zijn filosofie en daarna was er tijd voor gezelligheid en gastronomie. Het moeten dus niet altijd grootse evenementen zijn: ‘nichemomenten’ kunnen uw identiteit zelfs nauwkeuriger bepalen.”